Du = Du som konsument.
Säljare = Det företag som annonserar på bildelsbasen.se. Säljaren hanterar och ansvarar för din order.
Bildelsbasen.se = Säljmarknad för reservdelar till fordon.
Artikel = Reservdel.
För att säljaren ska kunna kontrollera att artikeln passar med ditt fordon är det viktigt att lämna så mycket information som möjligt.
Du har rätt att vända dig direkt till säljaren för att få hjälp med reklamationer, ångerrätt och annan hjälp som berör din order. Läs om dina rättigheter som konsumentwww.konsumentverket.se. Du har rätt till att få en tvist prövad utanför domstol hos Allmänna reklamationsnämnden (ARN), www.arn.se. Säljaren har krav på sig att följa ARNs rekommendationer. Se även EU-kommissionens hemsida för alternativ tvistlösning https://ec.europa.eu/odr.
Samtliga priser inkluderar moms om inget annat nämns. Bildelsbasen.se och Säljaren förbehåller sig rätten att annullera beställningar, oavsett om det gäller felaktigheter såsom lagersaldo, pris, tekniska problem eller massbeställningar. Vid eventuell felinformation har du rätt att häva ditt köp, med hänvisning till Konsumentköplagen.
Säljaren kan ej hållas ansvarig för förlust av lagrad information. Spara därför all information och bilder före ditt köp, samt därefter även bekräftelser och kvitton. Artiklar som är sålda läses ut från Bildelsbasen.se.
Vid order via Bildelsbasen.se måste du kunna ta emot e-post. När ordern registrerats sänds en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar detta mail för att ha till hands vid eventuell kontakt med säljaren. Saknas bekräftelse? Vänligen se efter om bekräftelsen hamnat bland din skräppost. Du kan även kontrollera din order via inloggningskontot på Bildelsbasen.se som skapades i samband med din fråga/order. När du gör en beställning på Bildelsbasen.se sänder vårt system automatiskt ut en orderbekräftelse till din e-post. I samband med detta får också säljaren in din beställning till sig och har först då möjlighet att hantera beställningen genom att kontrollera att alla artiklar finns och motsvarar annonserat skick samt har rätt pris. Säljaren kontrollerar även att artiklarna passar om du begärt detta. Läs noga igenom orderbekräftelsen när du mottagit den och undersök om orderbekräftelsen överensstämmer med beställningen. Säljaren förbehåller sig rätten att avbryta din beställning eller delar av denna om artikeln du beställt har sålt slut eller har andra fel alternativt inte passar ditt fordon.
Respektive artikel kan ha olika frakt- & betalningssätt samt tillkommande frakt- & betalavgifter. Aktuella alternativ presenteras innan genomförd och godkänd order.Möjliga alternativ som säljare kan erbjuda är enligt nedan:
Expedieringstiden kan variera och påverkas även av helger och helgdagar. Leveranstiden anges i artikelinformationen. Vid brådskande utleverans, vänligen ange detta i meddelandefältet vid förfrågan/beställning. Där kan du meddela att om ordern inte kan levereras och vara tillgänglig för uthämtning vid ett visst datum önskar du att den inte levereras utan istället avbeställs. Säljaren kan dock inte garantera själva leveranstiden efter att ansvaret överlämnats till fraktbolaget, men däremot möjligheten att expediera ordern snabbt. Vid köp av extratjänster gällande din leverans som belastar säljaren ekonomiskt har säljaren rätt att fakturera dig denna kostnad i efterhand. Exempel på kostnader är extra utkörning, förändring av utlämningsställe, mottagare, leveranstid och leveranstjänst.
Vänligen kontakta säljaren innan du returnerar en vara. Säljaren informerar då om hur en retur går till. Om du beställt via Bildelsbasen.se orderhanteringssystem sker kontakt bäst genom att logga in och gå in på aktuell order (Levererad / Mottagen), fylla i returorsak samt klicka på knappen Begär retur.
Ångerrätten regleras i lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59). Ångerrätten gäller inte för näringsidkare. Som konsument har du 14 dagars ångerrätt och ångerfristen börjar löpa den dagen efter du tagit emot varan. Du har rätt att ångra ditt köp utan speciell anledning. Du har också rätt att öppna förpackningen och undersöka varan i den utsträckning som krävs för att bedöma om du är nöjd med den. Om varan hanterats i större utsträckning än vad som varit nödvändigt (för att fastställa egenskaper och funktion) förbehåller sig säljaren rätten att göra värdeminskningsavdrag på beloppet som ska återbetalas. Värdeminskningsavdraget motsvarar den faktiska värdeminskningen på enskild vara och det är säljaren som har bevisbördan för värdeminskningens storlek. Kontakta säljaren innan du skickar tillbaka varor eller följ eventuellt medföljande instruktioner. Du kan kontakta säljaren via ditt inloggningskonto eller via e-post, brev eller telefon. Vi rekommenderar att detta utförs som inloggad på Bildelsbasen.se och ordern ifråga. Invänta därefter besked från säljaren. Du ska utan onödigt dröjsmål och senast inom 14 dagar på egen bekostad lämna eller sända tillbaka varan till säljaren. Skicka även med eventuellt medskickat returformulär vid retur eller använd dig utav Konsumentverkets ångerblankett (https://publikationer.konsumentverket.se/kontrakt-och-mallar/angerblankett).
Vid åberopande av ångerrätt:
Du har som konsument 3 års reklamationsrätt, för att kunna reklamera ett fel (exempelvis fel på vara, felleverans, transportskada) måste du göra detta inom skälig tid (normalt inom 2 månader) från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel. Vid reklamation som sker efter att sex månader passerat råder istället omvänd bevisbörda, vilket innebär att du som köpare måste bevisa att det rör sig om ett ursprungsfel.
Om den levererade artikelns transportemballage uppvisar skador ska du be transportören eller expediten att göra en anmärkning innan du kvitterar ut paketet. Behåll även allt emballage vid skada. Varan ska omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat. Ibland kan en leveransskada vara osynlig på emballaget medan artikeln kan ha tagit skada. Anmälan om skadat gods ska utan dröjsmål anmälas till säljaren.
Säljaren ansvarar för att informera dig om artikelns kvalitet. När det gäller en begagnad vara får du acceptera att den kan ha vissa brister utan att vara felaktig enligt lagen. Men om artikeln har fel som säljaren inte informerat om eller som du inte kunnat upptäcka vid köpet ska säljaren åtgärda felet eller ge dig prisavdrag. Vid eventuell tvist följer säljaren ARNs rekommendationer.
Majoriteten av alla artiklar är kvalitetskontrollerade men säljs i befintligt skick. Kvalitén på artikeln redovisas i svarslistan samt inne i artikelinformationen. Säljaren ansvarar inte för så kallade medföljande slitagedelar/förbrukningsdelar som kan ingå i den köpta bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis spännrullar, remmar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg osv. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Artikeln ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs - enligt tillverkarens rekommendationer - att slitagedelar byts ut i samband med att artikeln monteras. Att artikeln monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och vilka slitagedelar som ska bytas ut. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård eller liknande efter tidpunkten för artikelns avlämnande.
Paket ligger på utlämningsstället i 14 dagar om inget annat informeras. Om försändelsen inte hämtas ut skickas den tillbaka till säljaren. Säljaren förbehåller sig rätten att ut en avgift för outlösta försändelser.
Så länge artikeln ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en icke förbetald order gör du det lättast direkt på Bildelsbasen.se. Som inloggad går du in på Förfrågningar alt. Beställningar, tar fram din order och klickar på knappen Avbeställ. Om alternativet att avbeställa ej är tillgängligt innebär det att ordern är under hantering eller har levererats ut. Ordern befinner sig då inom kort under Levererad / Mottagen. Vänligen ring säljaren snarast för att öka chansen till att utleveransen kan stoppas. Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas. Summan återbetalas utan onödigt dröjsmål, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.
Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att säljaren lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.
Informationen du lämnar om dig själv används endast internt på sajten och hos berörd säljare. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.
I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför säljarens kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser, som gör att säljaren ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att säljaren befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Garantier för respektive artikel anges i artikelinformationen. Garanti är frivilligt för säljaren att erbjuda.
Om du som konsument upplever att säljaren (efter kontakt) inte uppfyller sin del av dessa villkor, kontakta då oss på Bildelsbasen.se via kontaktformuläret som finns på denna webbsida. Uppge ditt ordernummer (börjar på Z) och beskriv ditt ärende i detalj, därefter undersöker vi på Bildelsbasen Nordic AB ditt ärende och kontaktar säljaren för att få deras uttalande om ärendet. På så vis finns möjlighet till att tvisten kan lösas snabbare. Om du är osäker på dina rättigheter, tag kontakt med din lokala konsumentvägledning eller chatta med Konsumentverket på Hallakonsument.se. Vid tvist med konsument följer säljaren Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Alla eventuella tvister med anledning av dessa villkor ska primärt lösas i samförstånd mellan parterna. Om samförståndslösning ej kan uppnås skall tvist avgöras av ARN och därefter allmän domstol med säljarens närmaste tingsrätt i Sverige som första instans.
Tvist angående tolkningen eller tillämpningen av dessa villkor och därmed sammanhängande rättsförhållanden skall avgöras enligt gällande svensk lag.
Kostnader som kan förekomma utöver din order: