Sökresultat

Generella köpvillkor

Viktig information!

Företaget Bildelsbasen AB utvecklar och driftar sajten Bildelsbasen.se. De bildelar som visas på sajten är annonser från anslutna säljare. Bildelsbasen AB agerar inte som återförsäljare, utan samtliga anslutna säljare hanterar sina egna order och besvarar eventuella frågor gällande dessa. Respektive säljare har egna villkor, garantier, betal- & fraktsätt.


Informationen nedan är endast generella förhållningsregler gällande köpvillkor baserat på de svenska konsumentlagarna inom Sverige. Observera att alltid läsa säljarens egna villkor vid köp via sajten. Informationen finns tillgänglig i bildelsinformationen, inför köpet och/eller säljarens egna hemsida.

Kontakt

För att komma i kontakt med Bildelsbasen AB rekommenderar vi att du kontaktar oss via vårt formulär. Vi hanterar frågor gällande sajten i form av kritik och synpunkter om anslutna säljare. Vid frågor gällande bildelar och order, vänligen kontakta ansvarig säljare.

Köpa bildelar

För att säljaren ska kunna kontrollera att bildelen passar med ert fordon är det viktigt att lämna så mycket information som möjligt.

• Uppge ert registreringsnummer.

• Uppge ert bilfabrikat, bilmodell, kaross och årsmodell.

• Uppge originalnummer och/eller artikelnummer. Informationen finns på er bildel, antingen stansad eller med etikett. Fotografera denna information och skicka till säljaren.

• Bifoga gärna bild på er bildel och eventuellt även en bild på fordonet.

• Begär att säljaren bekräftar att de har kontrollerat att delen passar.

• Använd Bildelsbasen.se orderhanteringssystem (förfrågan/köp) för att få ett skriftligt underlag.

Tillämplighet

Dessa köpvillkor är tillämpliga i fall Svensk eller annan tillämplig lag ej föreskriver villkor som är i konflikt med desamma. För privatkonsumenter gäller Konsumentköplagen samt Distansavtalslagen, och för företag - Köplagen. Köplagen är, till skillnad från Konsumentköplagen, dispositiv vilket innebär att företag kan avtala annat än vad lagen föreskriver.

Dataförlust

Säljaren kan ej hållas ansvariga för förlust av lagrad information eller programvara. Vi uppmanar därför köpare att alltid ta erforderlig backup på all data innan installation av ny hårdvara, programvara eller annan utrustning.

Köpinformation

Alla priser inkluderar moms. Säljaren reserverar sig för slutförsäljning och eventuella felskrivningar som kan finnas på sajten.

Bekräftelse

Vid beställningen måste du kunna ta emot e-post. När beställningen registrerats sänds en bekräftelse per e-post med information om din order. Det är bra om du sparar detta mail för att ha till hands vid eventuell kontakt med säljaren. Saknas bekräftelse? Vänligen se efter om bekräftelsen hamnat bland din skräppost. Du kan även kontrollera din beställning via inloggningskontot som skapades i samband med din förfrågan/beställning.

Frakt- & betalsätt

Respektive säljare erbjuder egna frakt- & betalningssätt där det tillkommer frakt- och betalavgifter. Aktuella alternativ och avgifter presenteras innan genomförd och godkänd beställning. Exempel på möjliga alternativ som säljare kan erbjuda är enligt nedan:

Hämta hos säljare Inga avgifter tillkommer om du väljer att hämta och betala kontant hos säljaren. Vid förbetalda ordrar, eller ordrar som ska betalas med faktura eller delbetalning kan avgifter tillkomma och det krävs även uppvisande av beställarens legitimation vid uthämtning.

Postförskott Betala hela ordervärdet när du hämtar paketet. OBS! Endast MyPack kan skickas som postförskott, större artiklar kräver DPD Företagspaket och måste förskottsbetalas. När du väljer att betala mot postförskott tillkommer en avgift. Aktuella avgifter presenteras innan genomförd och godkänd beställning.

Plusgiro / Bankgiro Enligt överenskommelse med säljare överför du aktuell summa till säljarens angivna Plusgiro / Bankgiro samt med referensnummer. Återkoppla därefter till säljaren att inbetalning skett. När säljaren kontrollerat er betalning levereras din order.

Faktura Säljare erbjuder i samarbete med Fortus Finance fakturering till privatpersoner och verkstäder, med betalningsvillkor 14 dagar resp 30 dagar. Fakturaavgift tillkommer och kan variera beroende på ordervärde. En faktura följer med i paketet och du betalar enkelt till BankGiro eller PlusGiro. Leverans mot faktura sker enbart till folkbokförd (privatpersoner) eller registrerad (företag) adress. Kreditgränsen är flytande och beräknas innan köpet avslutas. Vid köptillfället görs en kreditprövning som i vissa fall innebär att en kreditupplysning tas. Mer information finns på http://www.fortusfinance.com.

Direktbetalning För dig som är ansluten till internetbanken hos SEB, Swedbank, Nordea eller Handelsbanken. När du väljer att genomföra ett köp skickas du till din internetbank där du får logga in på vanligt sätt. Pengarna dras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen.

Bank/Kreditkort Vi accepterar VISA och MasterCard/EuroCard. Fyll i ditt kortnummer och kortets giltighetstid, samt kortets CVV2/CVC-kod. Pengarna reserveras direkt från ditt konto i samband med att du godkänner transaktionen. All information rörande transaktioner skickas via SSL (Secure Sockets Layer) och är krypterade för mycket hög säkerhet. Integrerade samarbetspartners för kort- och direktbetalning är DIBS, Payer och Payson

Swish / Swish Handel Vid val av Swish genomför du din beställning och i efterhand får du Swish-numret att betala in till. Vid Swish Handel kan du betala din beställning direkt i samband med beställningen genom att öppna din Swish-app och godkänna betalningsbegäran.

Leveransvillkor

Expedieringstiden kan variera och påverkas även av helger och helgdagar. Leveranstiden anges i bildelsinformationen. Vid brådskande utleverans, vänligen ange detta i meddelande-fältet vid förfrågan/beställning. Där kan du meddela att om ordern inte kan levereras och vara tillgänglig för uthämtning vid ett visst datum önskar du att den inte levereras utan istället avbeställs. Säljaren kan dock inte garantera själva leveranstiden efter att ansvaret överlämnats till fraktbolaget, men däremot möjligheten att expediera ordern snabbt.

Retur

Vänligen kontakta berörd säljare innan du returnerar av vara. Säljaren informerar då om hur en retur går till. Om du beställt via sajtens e-handelssystem sker kontakt bäst genom att logga in och gå in på aktuell beställning (Levererad / Mottagen), fylla i returorsak samt klicka på knappen Begär retur.

Ångerrätt

Som konsument (privatperson) har du 14 dagars ångerrätt från det att du har tagit emot en vara säljaren har skickat till dig. Ångerrätten regleras i Distans- och hemförsäljningslagen (2005:59). Ångerrätt gäller inte företag, samt endast om varan är i väsentligen oförändrat skick. Detta innebär att produkten skall kunna säljas i samma skick till nästkommande kund. Eventuell plombering ska vara intakt. Du står för returfrakten vid åberopande av ångerrätt. För att undvika problem när du vill utnyttja ångerrätten, tag kontakt med säljaren innan du skickar tillbaka varor. Vi rekommenderar att detta utförs som inloggad på sajten och ordern ifråga. Invänta därefter besked från säljaren. Skicka även med eventuellt medskickat returformulär vid retur, för att säljaren ska kunna hantera ditt ärende snabbare.

Vid åberopande av ångerrätt:

• Meddela säljaren inom 14 dagar från det att du har mottagit beställningen eller del av den att du avser utöva din ångerrätt.

• Returnera varan med kartong och det avsedda inneremballaget snarast efter att du meddelat säljaren om att avtalet frånträds och följ säljarens övriga villkor gällande retur.

• Återbetalning sker inom 30 dagar från det att varan mottagits av säljaren.

• Varan ska vara komplett.

Säljaren förbehåller sig rätten att debitera självkostnadspris för de saknade delarna i de fall returen ej är komplett, alternativt om produkten har konstaterats defekt. Säljaren löser ej ut paket mot postförskott. Ej uthämtad försändelse betraktas inte som utnyttjande av ångerrätten. Om varan är specialbeställd eller anpassad efter dina önskemål utfaller en returavgift baserad på varans typ.

Ångerrätt gäller ej:

• Plomberad vara som har brutits

• Specialbeställd/anpassade vara efter kunds önskemål

• Vara som på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas

• Vara som plockats isär eller där yttre åverkan gjorts

• Vara som har monterats

• Bränsle- & elektriska vara

Reklamation

Du har som kund 3 års reklamationsrätt, för att kunna reklamera ett fel måste du göra detta inom skälig tid (normalt sett inom två månader) från det att du upptäckt felet. Du måste även kunna styrka ditt köp vid en reklamation, vi rekommenderar bifogande av kvitto eller följesedel.

Begagnade varor
Säljaren ansvarar för att informera köparen om varans kvalitet. När det gäller en begagnad vara får köparen acceptera att den kan ha vissa brister utan att vara felaktig enligt lagen. Men om varan har fel som säljaren inte informerat om eller som köparen inte kunnat upptäcka vid köpet ska säljaren åtgärda felet eller ge köparen prisavdrag. Vid eventuell tvist följer säljaren ARNs rekommendationer.

Defekt vara

Majoriteten av alla bildelar är kvalitetskontrollerade men säljs i befintligt skick. Kvalitén på bildelen redovisas i svarslistan samt inne i bildelsinformationen. Detta innebär att säljaren inte ansvarar för så kallade slitagedelar som kan ingå i den köpta bildelen. Med slitagedelar avses exempelvis spännrullar, remmar, vattenpumpar, tändstift, bromsbelägg osv.
Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av felaktig montering. Bildelen ska monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer och/eller på ett fackmannamässigt sätt. För vissa reparationer krävs - enligt tillverkarens rekommendationer - att slitagedelar byts ut i samband med att bildelen monteras. Att bildelen monteras i enlighet med tillverkarens rekommendationer innefattar även en skyldighet för dig att ta reda på vilka komponenter som enligt tillverkaren ska ersättas med nya. Vänd dig alltid till auktoriserad verkstad eller till biltillverkaren vid minsta tveksamhet avseende montering och vilka slitagedelar som ska bytas ut. Säljaren ansvarar inte för fel som orsakats av olyckshändelse, vanvård eller liknande efter tidpunkten för bildelens avlämnande.

Outlösta försändelser

Paket ligger på utlämningsstället i 14 dagar. Om försändelsen inte hämtas ut skickas den tillbaka till säljaren. Säljaren tar ut en avgift för outlösta försändelser. Läs respektive säljares villkor för information om vilka kostnader som debiteras.

Avbeställning av produkt

Så länge produkten ej har hunnit paketeras går det bra att avbeställa dina varor. Om du vill avbeställa en ickeförbetald order gör du det lättast direkt på vår hemsida. Som inloggad går du in på Förfrågningar alt. Beställningar, tar fram din beställning och klickar på knappen Avbeställ.

Om alternativet att avbeställa ej är tillgängligt innebär det att ordern är under hantering eller har levererats ut. Ordern befinner sig då inom kort under Levererad / Mottagen. Vänligen ring säljaren snarast för att öka chansen till att utlevereringen kan förhindras.

Vid eventuell leveransförsening har du möjlighet att avbeställa din order om föreslagen leveranstid ej godtas.

Summan återbetalas inom maximalt 20 dagar, vanligtvis inom 2 -5 arbetsdagar.

Åldersgräns

Om du är under 18 år måste din målsman godkänna beställningen. Beställning som göres i annan persons namn utan dennes medgivande, eller på annat sätt som medför att säljaren lider ekonomisk eller annan skada polisanmäles.

Sekretesspolicy

Informationen du lämnar om dig själv används endast internt på sajten och hos berörd säljare. Du har rätt att efter begäran få ta del av de personuppgifter som finns registrerade om dig. Om de är felaktiga, ofullständiga eller irrelevanta har du rätt att begära att uppgifterna skall rättas eller raderas.

Force Majeure

I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighetsbeslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför säljarens kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses och påverkar ingångna avtal och utfästelser, som gör att säljaren ej kan hålla nämnda avtal/utfästelser, skall utgöra grund till att säljaren befrias från sina förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.

Transportskador

Om den levererade bildelens transportemballage uppvisar skador måste bildelen omedelbart packas upp för att se om något saknas eller är skadat.

Om så är fallet ska en reklamation göras till transportören och säljaren så snart som det upptäckts, senast 2 månader efter mottagandet.

Säljaren ansvarar för delen till dess att kunden har delen i sin besittning.

Garantier

Garantier för respektive bildel och säljare anges i bildelsinformationen. Garanti är frivilligt för säljaren att erbjuda.

Tvist

Vid tvist där köparen är privatperson följer säljaren Allmänna Reklamationsnämndens (ARN) rekommendationer. Tvist mellan två eller flera företag avgöres som regel i domstol.

Sammanställning - Kostnader

Kostnader som kan förekomma utöver din order:

• Fraktavgifter tillkommer till ditt köp.

• Fakturaavgift via Fortus Finans kan tillkomma med upp till 55 kr beroende på totalt orderbelopp.

• Outlösta paket: Debiteras för de omkostnader de orsakat.

• Delleverans av order: Endast på din begäran, medför ytterligare fraktkostnad för dig.

• Returfrakt: I samband med ångerrätt.

Mer information

Innehåll - Index för Bildelsbasen.se

Om Bildelsbasen.se - Mer information om sajten